E-mail

info@itkool.ee

Telefon

59027886
   

10 uut elukutset, mida meie lapsed omandavad tulevikus

Veel mõni aasta tagasi ei võinud keegi selle pealegi tulla, et instituutides hakatakse õpetama, kuidas panna fotot Instagrami ja filmida videot YouTube´i jaoks. Kuid praegu on see juba reaalsus.  Seetõttu otsustasimegi ette kujutada, milliseid huvitavaid elukutseid hakkavad lähitulevikus instituudis omandama järgmise põlvkonna õpilased.

Big Data töötluse spetsialist

Terminiga Big Data on kombeks kirjeldada suuri infomassiive, millel on keeruline,  erisugune või üldse  ähmane struktuur. See info võib olla struktureeritud või mitte, kuid Big Data spetsialist on kohustatud oskama sellega töötada ja teha see mugavalt tajutavaks. Andmete teadus(Data Science)  ise aga on tihedalt seotud matemaatika, statistika, informaatika, äri ja majandusega. Seega peab hea spetsialist omama teadmisi kõigist nendest valdkondadest. Big Data turg on alles kujunemas ja lähitulevikus võib see hakata IT-valdkonnas domineerima.

Närvivõrkude loomise spetsialist

Närvivõrgud pole praegu tungimas mitte ainult üha sügavamale IT-valdkonda ja ärisse, vaid ka meie igapäevaellu. Need töötlevad rakenduste fotosid ja videoid, otsivad sotsiaalvõrgustikes fotode järgi inimesi, mängivad Go-mängu ja isegi imiteerivad käsitsi kirjutatud teksti. Kuid see on vaid jäämäe tipp, see, mida kasutame olmes. Tõelised ja tõsiselt võetavad närvivõrgud lahendavad keerulisi  ülesandeid majanduses, statistikas, keemia- ja bioloogiauurimustes.  Närvivõrkude väljatöötamine ja õpetamine on meie tuleviku tähtis osa ja esimene samm täisväärtusliku tehisintellekti loomise teel.

Virtuaalmaailmade projekteerimise spetsialist

Virtuaalreaalsuse tehnoloogiad ei kuulu enam ammu ulmevaldkonda. VR-kiiver on igaühele kättesaadav, on olemas hulganisti nii puhtalt virtuaal- kui ka liitreaalsusega mänge ja rakendusi. Pealegi need tehnoloogiad täiustuvad pidevalt. Ei ole enam kaugel aeg, kus turul tekib vajadus paljude inimeste järele, kes on võimelised projekteerima virtuaalreaalsust, välja mõtlema ja looma maailmu, mida me hakkame nägema.

Nutikate majade projekteerija

2016. aasta lõpus demonstreeris Mark Zuckerberg laiale üldsusele, mida oskab teha ta nutikas maja, mille kallal ta oli peaaegu 12 kuud töötanud. Läheb veel veidi aega ja nutikad majad on sama tavalised kui nutitelefonid ning tahvelarvutid. Kuid neid on vaja projekteerida, klientide vajaduste järgi seadistada. Vaat siis lähebki vaja spetsialiste.

Küberproteeside looja

Inimeste ja isegi loomade proteese prinditakse  tänapäeval täiesti edukalt  3D-printeril. Ja see pole enam mingi piraadi puujalg. Tänapäeva proteesid on kutsutud maksimaalselt imiteerima puuduva kehaosa tööd ja käitumist. Just seetõttu võib sellises proteesis olla rohkem elektroonikat kui mõnes autos.

Letsplay-mängija

Tehnoloogiline ja inforevolutsioon ei muuda mitte ainult äri- ja tootmisvaldkonda, vaid ka vaba aega. Tänapäeva noorukid eelistavad vaadata letsplay-mänge nende jaoks igavate filmide, seriaalide asemel,  rääkimata teleshow´dest.  Te võite ju mõelda, kellele  võib üldse olla huvitav vaadata, kuidas keegi võõras inimene istub ja mängib? Kuid see on hiiglasuur tööstus, kus liiguvad suured rahad. 10-15 aastat tagasi oleks vaevalt keegi ettegi kujutanud, et instituutides hakatakse õpetama, kuidas ajada äri sotsiaalvõrgustikes. Täiesti võimalik, et 10 aasta pärast hakkavad meie lapsed saama diplomeid erialal letsplay-mängija.

Kübersportlane

Sedasama võib öelda ka arvutimängude endi kohta. Isegi praegu on inimesi, kes mängivad neid professionaalselt ja teenivad sellega päris kopsakat raha. Paljud eksperdid räägivad, et lähitulevikus võib kübersport populaarsuselt tavalisi mängulisi spordialasid kui mitte ületada, siis vähemalt neil tihedalt kannul püsida. Aga kui on olemas tööstus, siis peab olema ka ametlik sepikoda, kus kaadrit sepistatakse.

Robotite projekteerija

Kas teil on kodus robotid? Vean kihla, et paljud vajuvad vastates kergelt mõttesse: „Aga tõesti, kas mul on kodus mõni robot?“. Näiteks interaktiivsed mänguasjad, robot-tolmuimejad ja muud. Aga te ju mäletate suurepäraselt aegu, kui vastuseks sellisele küsimusele oleks vestluskaaslane vaid heatahtlikult näpuga meelekohta osutanud, andes mõista, et olete veidi peast segi. Pole kaugel see päev, kui imelikuks peetakse sellist inimest, kellel pole kodus ühtegi robotit.

Neuroliideste projekteerija

Jah, isegi see valdkond ei ole enam teaduslik fantastika. Tõsi küll, praegu kasutatakse neuroliideseid põhiliselt meelelahutuseks. Näiteks firma Emotiv Epoc laseb välja põhiliselt neurokiivreid, mis võimaldavad mõttejõul juhtida tegelase liigutusi arvutimängudes. Siiski, juba päris varsti hakatakse neuroliideseid  kasutama keeruliste mehhanismide juhtimiseks ja kauge vahemaa tagant suhtlemiseks, näiteks nagu Skype.

IT-geneetik

IT-geneetik on inimene, kes tegeleb genoomimanipulatsioonidega selleks, et edukalt ravida geneetilisi ja pärilikke haigusi. Sellised eksperimente on täiesti edukalt juba korraldatud. Järgmine samm on genoomi modifitseerimine, et selliseid haigusi ära hoida. Kusjuures pole olemas ainult sellega tegelevad spetsialistid, vaid ka õppeasutused, kus neid õpetatakse. Kuid see haru on veel oma kujunemise algusjärgus.

Leave a Reply